سفارش تبلیغ
صبا ویژن

eliblogs

تقویت انتن موبایل

    نظر

آنتن موبایل چیست ؟ اولین آنتن موبایل در چه سالی اختراع شد ؟ روش های تقویت آنتن موبایل کدام است ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با واژه ی آنتن موبایل ، تاریخچه ی آنتن موبایل و... آشنا کنیم.

تاریخچه آنتن


«مارکنی» در یک اتاق اجاره ای در دوازده دســــــامبر سال 1901 میلادی ، دستگاه فرستنده ای کار گذاشته بود ، که از ساعت 15 تا 18 هر روز علایم رادیویی می فرستاد این پیام فقط «اس» بود ، که به دنبال هم از دستگاه فرستنده به صورت امواج الکترو مغناطیسی صادر میشد دو سال پیش وی تواسته بود ، این امواج را از روی دریای مانش عبور دهد و این کار او با موفقیت قرین بود.ولـــــی این بار که می خواست این علایم رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس بگذراند با ناکامی روبه رو شد زیرا دستگاه گیرنده او این علایم را دریافت نکرد مارکنی در این موقع فقط بیست و پنج سال داشت وقتی در حضور تماشاگران زیادی آزمایش خود را بی نتیجه دید ، بدون اینکه خودش را ببازد ، یک بادبادک درست کرد یک سیم نازک به آن متصل ساخت و بادبادک را به هوا فرستاد ، در حالی که انتهای پایینی این سیم به دستگاه گیرنده وصل بود،  وقتی ارتفاع بادبادک از زمین تقریبا" به پنجاه متر رسید ، ناگهان گیرنده به صدا در آمد و علامتهای «اس» پشت سر هم از آن شنیده شد. امروزه گیرنده رادیویی یا تلویزیونی وقتی میتواند نتیجه مطلوب بدهد که آنتن مناسب داشته باشد.مارکنی به دلیل موفقیت خود در زمینه فرستنده امواج فریادی از خوشحالی کشید ، او توانست پیامهای رادیویی را بعد از طی مسافت سه هزار و پانصد کیلومتر اخذ کند زیرا بین گیرنده و فرستنده اقیانوس اطلس قرار داشت .


 (آنتن موبایل )چیست؟


اولین بخشی در شبکه موبایل  که مستقیما با گوشی موبایل در گیر است به نوعی در ارتباط است به طور عامیانه به  آنتن موبایل و به تعبیر تخصصی BTS که مخفف Base Tranceiver Station است، گفته می شود. 
در حقیقت BTS فرستنده و گیرنده های کوچکی هستند که برای مشتریکن آنتن دهی می کنند و  در نقاط مختلف شهر نصب می شوند .برای داشتن یک لینک باید فرستنده ی BTS را هم فرکانس با گیرنده ی گوشی و گیرنده ی BTS را هم فرکانس با فرستنده گوشی تنظیم کرد .به فرستنده TX و به گیرنده RX می گوییم.

هدف از راه اندازی ایستگاههای بی تی اس دو مورد است:

1.تامین پوشش رادیوپی(بیشتر در جاده ها و یا نقاطی که سیگنال ضعیف هست)
2.تامین نیاز های ترافیکی

هنگامی که سیگنال رسیده از ایستگاه مقابل از سیگنال دریافتی از سیگنال پشت سر قوی تر باشه قسمت گیرنده موبایل شما بروی فرکانس سیگنال قوی تر یا قوی ترین سوئیچ خواهد کرد به این عمل handover می گویند و در چند نانو ثانیه رخ می دهد و برای انسان قابل تشخیص نیست.
هر سلول 3 سکتور دارد که در هر سکتور حداکثر چهار آنتن موبایل فعال می شود به ازای هر تقویت کننده آنتن موبایل هشت مشترک می توانند همزمان صحبت کنند پس هر ایستگاه حداکثر 96 مشترک را برای مکالمه پشتیبانی می کند.

TRX یعنی مجموع فرستنده و گیرنده میباشد. (transmitter & receiver) و به واحدی اطلاق میشود که وظیفه ارسال و دریافت اطلاعات را به عهده دارد.
بعضی TRX ها شامل کانال هایی برای ارسال اطلاعات عمومی به مشترکین و یا حمل اطلاعات سیگنالینگی می باشد.
سلول ها به صورت شش وجهی های منتظم هستند تا بتوانند تمام نقاط را آنتن دهی کنند و از تقویت آنتن موبایل به خوبی برخوردار باشند .
در کشور ایران تجهیزات بی تی اس توسط دو شرکت نوکیا و اریکسون تامین می شود.

شرکت نوکیا تجهیزات خود را بصورت جداگانه بر روی یونیت بی تی اس قرار میدهد ولی شرکت اریکسون بصورت نصب شده این کار را انجام می دهد. یونیت بی تی اس به دو صورت Indoo و outdoor وجود دارد که indoor باید درون کانکس قرار گیرد که البته به دلیل تولید گرمای زیاد تجهیزات حتما باید از کولر استفاده گردد.در نوع outdoor که بصورت ضد آب میباشد امکان قرارگیری دز فضای آزاد وجود دارد.لازم به ذکر است که کلیه تجهیزات بی تی اس باید توسط چاه ارت گراند شوند.


سیر تکاملی بی تی اس های شرکت نوکیا


1-2G (سنگین-مشکل کابل کشی)
2-INTRA TALK (داس)
3-TALK FAMILY (تحت ویندوز)
4-ULTRA SITE (تنظیم خودکار تجهیزات)

 منبع : antenkala.com